Nyheter – januari 2024
Nyheter – mars 2022

Slyröjning för bättre trafiksäkerhet

Publicerad tisdag 25 jul 2023, 20:36

Vi är glada att meddela att slyröjning längs alla Vilshärads gator kommer att påbörjas nästa vecka och pågå fram till vecka 33. Vår entreprenör kommer att fokusera på att rensa upp i vägområdet där det finns behov, och om så krävs, kommer de även att ta hand om områden längre in. Dessutom kommer de att säkerställa att inga träd eller buskar skymmer skyltar eller belysning längs vägarna.

Syftet med slyröjningen är att förbättra sikten och därigenom öka trafiksäkerheten för alla. Vi påminner om "Regler för fri sikt i trafiken" som vi tidigare informerat om, och vi ber alla våra medlemmar att se över sina häckar och träd för att säkerställa att sikten inte påverkas negativt. Detta är viktigt inte bara för trafiksäkerheten utan också för framkomligheten för räddningstjänst och sopbilar.

Vår entreprenör kommer att göra sitt bästa för att undvika att påverka någons privata häckar eller träd. Om det dock finns ett större behov kan det hända att de måste agera, och vi hoppas att ni har förståelse för detta. Vi försäkrar er att allt material som tas ned kommer att tas om hand och forslas bort av entreprenören.

Vi ser fram emot en ökad trafiksäkerhet och en mer välkomnande omgivning längs våra gator tack vare denna slyröjning.

Tack för ert stöd, samarbete och förståelse!

Som fastighetsägare är man enligt plan- och bygglagen skyldig att sköta sin tomt så att betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer och så att risken för olycksfall begränsas.

En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer” Plan och bygglagen 8 kap 15 §.